Udgivet

Søndag den 17. september skal Lise Melby løbe sit første halvmaraton nogensinde. Hun har trænet målrettet siden april, og hun er spændt. Gør hun det rigtigt? Og kan hun nå sit mål?

Lise er for et halvt år siden flyttet fra Silkeborg til Islands Brygge i København. Hun fylder 21 år til sommer – sommeren, hvor hun også for første gang skal gennemføre 21 km.

Lise er i gang med sit andet sabbatår, og hvis alt går efter planen, skal hun læse psykologi efter sommer. Hun har gennemsnittet til det, og det er det, hun drømmer om. Hun er målrettet, og det gælder også hendes løbetræning – nu, hvor hun har sat sig sit mål.  

 

Der manglede noget

De seneste tre år har jeg gerne villet løbe et halvmaraton, men jeg har ikke prioriteret det. Men nu skulle det bare være. Det er nok karakteristisk for min personlighed. Jeg kan godt lide at sætte mig et mål og arbejde så hårdt, jeg kan, for at opnå noget, fortæller Lise om sig selv.

Tilbage i Silkeborg har Lise været konkurrencesvømmer og dyrket alt fra håndbold og fodbold. Senere blev det mere fitness og styrketræning, men der manglede noget. 

Da jeg dyrkede holdsport, fik jeg hele tiden de der målbare oplevelser, hele tiden rewards. Siden jeg begyndte at dyrke fitness, har jeg savnet de der målbare succeser. Man blev jo ikke stolt af sig selv over at kunne løfte lidt mere, forklarer Lise.

 

En mærkbar reward

Hvad kan løb give dig, som fitness ikke kan?

Det er den der synlige, mærkbare oplevelse ved at nå et mål. Løbe over målstregen. Få en medalje. Det langsigtede arbejde. Jeg har god tid til at gå ind i det, træne op til det, forberede mig, og SÅ nå målet. De giver en form for reward at have arbejdet hårdt og gjort sig umage i længere tid.

Og nu er Lise spændt på, om hun kan komme under de 1:45, som er hendes mål. Gør hun det rigtigt?

 

Løber hurtigere end appens anbefaling

Der er ting, jeg skal blive bedre til. Når jeg skal løbe langt, så skal det være langt – og langsomt! Jeg skal blive bedre til ikke at fokusere så meget på tiden og mit tempo. Jeg løber væsentligt over det tempo, som min app råder mig til, indrømmer Lise, der altid har sin Nike+ Run Club app med på sine løbeture.

I starten, da hun fulgte Nike+ Run Club appen, skulle hun kun løbe 4 km, når det var langt og recovery runs på 1,5 km. Men det var for lidt og for langsomt.

Jeg tror, jeg er sådan et menneske, at når jeg er kommet i løbetøjet, så synes jeg, at 1,5 km … altså … det tog mig 7 minutter, og så var det det. Så der tog jeg den i stedet, så hurtigt jeg kunne, fortæller Lise, der alligevel mener, at appen har hjulpet hende til at starte langsomt op i stedet for at gå all in.

Overordnet er jeg sindssygt glad for Nike appen. Det, at jeg har træningen skemalagt og får inspiration til programmet. Jeg har i hvert fald holdt mig skadesfri, så på den måde har det været godt struktureret omkring hviledage. Man bygger det stille og roligt op, forklarer hun.

 

Kom i gang: Find din Nike+ Run Club træningsplan her

 

Jeg lytter, men jeg er stædig

Nu er Lise kommet så langt i sin træning, at tempoet er blevet sat op. Men Lise er bekymret for sin udholdenhedsevne.

Jeg løber kun hurtigt! I går løb jeg 11 km i 4:40 min/km. Udfordringen for mig er at kunne holde mit pace i længere tid. Jeg er ikke så god til at disponere min tid, og jeg løber altid hurtigst i starten.

Fra sin bror, der dyrker militær femkamp og triatlon og fortæller, at han først begyndte at løbe hurtigt, da han lærte at træne langsomt, ved Lise godt, at det ville være fornuftigt at løbe langsommere.

Jeg lytter til ham, men jeg er meget stædig. Jeg vil gerne løbe hurtigere og føle, at jeg bliver bedre. Så det er nok min tankegang, jeg skal ændre lidt, lyder det.

 

 

 

Det er jo det største i Danmark!

Men trods få bekymringer, går det godt. Lise er spændt.

– Hvad glæder du dig mest til?

Jeg glæder mig mest til stemningen. Det er det, jeg hører fra andre, der har løbet det. Alle er glade, og jeg skal løbe sammen med andre, jeg kender. Og så er jeg selvfølgelig spændt på, om jeg når min tid. Om jeg klarer det.

– Hvorfor valgte du lige CPH Half?

Nu er jeg jo flyttet til København. Men så er det jo også bare det største i Danmark! Eller det ved jeg faktisk ikke, men det er mit klare indtryk, svarer hun med et grin.

Der er så mange mennesker, der skal løbe det. For tre år siden var det bare et halvmaraton, jeg ville løbe. Men jeg er glad for, at det bliver CPH Half.

 

Om Lises træning

Træningsprogram: Nike+ Run Club

Antal træninger i ugen: 3

Tempo: Ikke over 5 min/km

Løbeur / gadget: Nike+ Run Club appen. Bruger ikke løbeur.

Tests: Nike+ Run Clubs 3 minutters benchmark tests

Mål for CPH Half: Sub 1:45

Antal halvmaratonløb: 0

Styrke: Målrettet, disciplineret, god til at give den gas

Svaghed: Løber for hurtigt og fokuserer altid på tid og tempo

 

Vi anbefaler til CPH Half …

Køb Nike Air Zoom Pegasus 34 og få 30 dages gratis prøveperiode.

 

Share this with your friends ...Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone