Udgivet

Lise har ikke droppet en eneste træning, siden hun i april startede med at træne til sit første halvmaraton, CPH Half. Og træningen har påvirket hende.

Vi mødte Lise for første gang tilbage i juli måned. Der havde hun trænet til sit første halvmaraton, CPH Half, siden april – uden at droppe så meget som en eneste træning.

Jeg løber bare derudad, fortæller Lise glad, da vi ses igen i august, cirka tre uger før løbet. Men nu er der udfordringer i vente.

Jeg er ved at være spændt, for jeg har fulgt mit program til punkt og prikke indtil nu. Men jeg har hele tiden vidst, at der ville komme et bump på vejen.

 

Læs også: Lise skal løbe sit første halvmaraton: Jeg savnede målbare successer

 

Et bump på vejen

“Bumpet” består i, at Lise er blevet optaget på sit drømmestudie, psykologi, og skal på rustur, og så skal hun en uge til Canada og besøge en gammel veninde. Det bliver to uger, hvor løb ikke vil blive prioriteret.   

Løb kommer ikke til at have højeste prioritet, når jeg er afsted. Jeg kommer ikke til at sige nej til andre oplevelser. Jeg vil gerne løbe, når det er muligt, men det er andre ting, der er vigtigere for mig, slår hun fast og fortæller, hvordan de skal ud i naturen, hike, bade og vandre.

Hun er overbevist om, at formen ikke vil lide skade under rusturen og Canada-turen. Hun er nemlig blevet så glad for løb, at hun ikke vil undvære det.

Jeg kan ikke undvære at løbe helt, men jeg kan godt klare at misse et løb. Men ikke en hel uge. Og det tror jeg heller ikke, at jeg kommer til. Desuden skal vi være aktive på andre måde. Jeg kommer ikke kun til at ligge i en pool på ferien, forsikrer Lise grinende.

Fester og den slags er i forvejen blevet droslet ned i de seneste måneder, hvor halvmaratontræningen har fyldt en del, og Lises hele tiden har forbedret sin form.

Den store mænge træning har påvirket Lise på flere måder.

 

– Hvordan kan du mærke, at du har gjort fremskridt?

På mit pace. Jeg føler, at jeg kan klare mere. Jeg mærker altid efter på min krop: Hvordan føles det i forhold til mit tempo og den energi, jeg har? Jeg giver mig altid det, jeg kan.

  • Når jeg løber langt, løber jeg fx 16 km med 4:47 min/km i gennemsnit
  • Når jeg løber intervaller, løber jeg fx 8 x 1200 i 4:35 min/km i gennemsnit

 

Grænserne rykker sig

Min krop glæder sig måske til at holde pause fra løb, men rent mentalt er jeg sindssygt glad for at løbe, og jeg bliver mere og mere glad for det, jo større en del det bliver af mit liv.

Jeg synes ikke længere, det er uoverskueligt. Jeg glæder mig. Hvis der kommer mange pausedage, så bliver jeg rastløs.

Fremskridtene er ikke bare mentale, men kan også mærkes helt konkret.

Når jeg tænker på, at jeg startede på 4 km, og nu løber jeg 17 km! Dengang jeg løb 4 km og tænkte på at løbe 10, syntes jeg, det var langt. Nu synes jeg 10 km er dejligt. Grænserne rykker sig, forklarer hun.

Få den officielle race shoe: Køb dine CPH Half x NIKEiD-sko her

 

En succesoplevelse

Især var det godt at have fokus på at løbe langt en hel uge, hvor øvelsen for Lise bestod i at holde det samme pace i lang tid. Hun har simpelthen lært at starte i et realistisk tempo og give den mere gas til sidst.

Det har været en succesoplevelse at jeg kunne det!

I starten løb jeg altid for hurtigt, og så gik jeg ned. Det var ikke en særlig fed oplevelse, og det betød, at jeg var hård ved mig selv, fortæller hun.

Det er federe nu, hvor jeg har lært at starte langsommere, og kan slutte hurtigere.

 

Træn op: Find træningsplaner, som gør dig klar til et halvmaraton

 

Om Lises træning

Træningsprogram: Nike+ Run Club

Antal træninger i ugen: 3

Tempo: Ikke over 5 min/km

Løbeur / gadget: Nike+ Run Club appen. Bruger ikke løbeur.

Tests: Nike+ Run Clubs 3 minutters benchmark tests

Mål for CPH Half: Sub 1:45

Antal halvmaratonløb: 0

Styrke: Målrettet, disciplineret, god til at give den gas

Svaghed: Løber for hurtigt og fokuserer altid på tid og tempo

 

 

Lært sig selv at kende

I det hele taget har Lise igennem sin træning lært sig selv og sin krop bedre at kende.

Jeg ved, hvilken belastning jeg kan klare i hvor lang tid. Hvor min puls skal være. Det er sindssygt fedt at lære sin krop bedre at kende og finde ud af, hvad man kan.

Jeg kan også mærke, at min form er bedre, når jeg cykler rundt i byen. Jeg føler mig sund nu. Jeg har en god følelse omkring min sundhed.

 

Optimistisk omkring at nå målet

Lise er optimistisk hvad angår at nå hendes mål om at løbe under 1:45 til CPH Half – på trods af rustur og Canada-tur.

Jeg tror stadig, jeg kan nå mit mål på 1:45. Jeg kan måske også komme under, men jeg vil ikke sætte mig et nyt mål, for jeg er lidt spændt på, hvordan min form vil være efter de to uger væk, forklarer hun.

Lises træningsprogram topper med 19 km, hvilket vil give hende et vigtigt praj om, hvorvidt hun kan klare det.

Men jeg er jo begyndt at komme op på de lange distancer nu. Så får jeg også et praj om, hvordan jeg vil klare distancen på dagen.

Tiden er vigtig – men ikke det vigtigste.

Det er jo mit første halvmaraton. Jeg vil bare gerne løbe en nogenlunde god tid og have en god oplevelse.

Og så ved jeg mere om, hvad jeg skal gøre anderledes til næste gang. Jeg vil ikke være obsessed med det og lade det styre mit liv, understreger hun.

 

Har selskab på dagen

Både Lises bror og sambo løber med til CPH Half.

Min bror har en lille skade, så selvom han er hurtigere, vil han løbe i mit pace for at skåne sig selv og støtte mig.

Og min roomie vil bare gerne løbe hurtigere end mig, så det får han lov til, haha.

 

Vi anbefaler til CPH Half …

Køb Nike Air Zoom Pegasus 34 og få 30 dages gratis prøveperiode.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Jeg begynder at se bunden på mit program, når jeg scroller ned.